Blåbärsmuffins.

Jag vet, jag har bakat blåbärsmuffins förut, men den här gången är det ett nytt recept.
Dessa bakade jag med farinsocker i, istället för med vanligt socker och det var första gången för mig. Det gjorde dem lite "knapriga" på ovansidan och gav dem en fylligare smak. Supergoda blev dem, speciellt eftersom vi åt dem när de hade kommit direkt från ugnen!
I receptet står det att det ska vara 150g djupfrysta blåbär, men jag hade bara 145 g och kylskåpsvarma.. Men det gick bra ändå! Man får bara blanda lite försiktigare..

ca. 12 st.
Ingredienser;

280 g vetemjöl
1 msk bakpulver
drygt ½ krm salt
115 g mjukt, ljus farinsocker
150 g djupfrysta blåbär
2 medelstora ägg
2½ dl mjölk
6 msk rapsolja eller 85 g smör, smält och avsvalnat.
1 tsk vaniljsocker/vaniljextrakt
finrivet skal från 1 citron

Gör såhär;
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker (om du har vaniljextrakt så ska det ner i äggbladningen) och salt i en bunke. Rör sedan i farinsockret och blåbären (obs! Var försiktig när du rör ner blåbären så de inte går sönder om de inte är djupfrysta!)
3. Vispa samman äggen lätt i en annan skål/bunke och tillsätt sedan mjölken, oljan och citronskalet.
4. Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och häll ner äggblandningen. Rör om försiktigt tills allt har blandat, men inte mer.
5. Grädda muffinsarna i ca. 20 minuter tills de har höjt sig, känns fasta och är lätt gyllenbruna.

Enjoy!



  



// Sakito

Kommentera här: