- Are you one of them who needs to smile more?

När jag ändå har gjort ett ganska långt, fundersamt inlägg igår så kan jag lika gärna fortsätta på den banan.
 
Har du någonsin jobbat inom ett serviceyrke?
Ett yrke där du behöver slicka någons röv så fort de kliver innanför dörren på ditt jobb för att chefen kan annars fundera på varför du inte är trevlig emot kunde och denne vill inte handla något?
Okej, det var att ta i, men så är det nästan.
 
Ofta är folk som kommer in på jobbet mycket trevliga om du ger dem ett leende och ett litet skratt.
Och ofta är det bara det som behövs.
Men ibland, bara ibland, så kommer det in någon som beter sig som om de äger stället. Och rätta mig om jag har fel, men det har väl bara chefen rätt till att göra?
 
Vissa människor är på riktigt otrevliga och bossar runt en som om man vore deras personliga butler.
De vill att man hämtar bestick (även fast jag sa i kassan när du hade betalat att det fanns bakom dig),
de vill ha vatten ur kranen bakom kassan (fastän detta är MITT jobb och jag sa till dig när du betalat att det finns bakom dig),
de ska läxa upp dig om diverse saker som är jätteviktigt för dem (tyvärr så äger jag inte detta ställe, så om du vill prata om hur många diabetiker i Svergie som vill fika just HÄR så får du gärna prata med min chef..)
eller så ska de stå MITT i vägen när du ska fram med varmt kaffe/mat (och absolut inte flytta på sig när du ber snällt för de helt enkelt inte hör dig när de berättar för sig kompis bredvid om den häftiga helgen de just haft!)..
 
Nu säger jag inte att alla är såhär.
Det finns ju de som bara ignorerar en också och står och pratar i sin telefon samtidigt som de beställer.
Ärligt talat; Ring tillbaka sedan om du är så himla sugen på en latte ta med!
Jag måste också kunna kommunicera med dig om du nu vill beställa, då jag inte vill att det ska bli fel så att jag måste göra om allt och du måste vänta längre. Mitt jobb är ju trots allt lite tidsbaserat.
 
Ja, jag måste erkänna att jag blir en aningens provocerad när folk ska bete sig som om de äger stället jag jobbar på.
Sist jag kollade så visste jag vem som var chefen, men nu börjar jag undra.
Jag tror att du också skulle bli lite lack om någon kom in på ditt jobb och betedde sig som din chef. Eller bara var allmänt otrevlig.
Tänk på att vi som står bakom kassan tar emot mycket folk varje dag, vi försöker allt för att ni ska bli nöjda. Och ofta kan vi inte göra något om du vill ha koffeinfritt kaffe eller sockerfritt fika.
För det är ofta inte vi som äger stället.
(Tips är att be om att få lämna ett brev eller få ett telefonnummer om du brinner över att cafeér ska införskaffa något speciellt. Ju mer efterfrågan, desto mer troligt.)
 

Kommentera här: